Sider

lørdag den 23. februar 2013

80'er strik a la de gode gamle, hvor jeg var yngre...

I begyndelsen af firserne boede jeg i Aalborg midtby. Jeg gik på Nordjyllands Håndarbejds Seminarium og hele mit liv gik op i garn, - strik i hånd og på maskine, hækling, vævning på ramme og på gobelin væv...
I begyndelsen af Algade lå der en strikkebutik, som jeg ikke husker navnet på, - men det var her jeg lagde en stor del af såvel min SU, som de penge, jeg tjente som kassedame i week-end'erne. Jeg husker butikkens garn som luksusfibre, - og som noget jeg faktisk ikke/aldrig havde råd til. Men udenfor på gågaden stod der ofte kurve på jorden med fine tilbud/fund/garn, der var til at betale for en fattig studerende.

En gang fik jeg fingre i noget kobolt blåt tweedgarn med gule nister. Det var tophot! Og garnet blev omsat til en flagermusetrøje med talje og indsats i blå mohair...
Trøjen er borte, men i et anfald af nostalgi/minder/galgenhumor blev jeg nødt til at efterligne trøjen fra dengang. Og da jeg stod ansigt til ansigt med en meget lang togtur til Sydtyskland, måtte jeg bare se at komme i gang.

Knittax blev fundet frem. Min tro væbner, følgesvend og uundværlige værktøj, når jeg selv skal regne noget ud, der har med garn og strik at gøre.


Da beregningerne var på plads, gik jeg i gang mens toghjulene begyndte at rulle mod Oberstdorf, hvor vi skulle holde efterårsferie...

Trøjen blev færdig kort efter ferien var slut. Og jeg er ked af at sige, at den ikke er blevet god. Halsen er for stor. Måske er det bare for mange år siden, jeg sidst har lavet beregninger for alvor... Måske er modellen bare ikke moden til dukke op i 2013...

Men her er den, ikke helt retro, ikke helt god, og så måske alligevel til at bruge. Engang.

1 kommentar:

Strikkeheksen sagde ...

Ja, dengang var der jo faktisk en del strik-forretninger i Aalborg :-)

Ærgerligt at den ikke blev helt som du ville ha´ den - den ser ellers fin ud :-)